Wednesday 29 October 2014

Dibuang Atau Membuang

salam, entah kenapa hati ini tidak keruan dan kurang enak memikirkan tuduhan melulu yang dilemparkan kepada bondaku yang tersayang.
hurm... ape2 pun yang terjadi... biarlah kami simpan.. cuma apa yang ainie nak kongsikan sedikit sebanyak mampu membuatkan diri ini relief.

Dibuang ? atau Membuang ? Dua perkataan berbeza membawa 1001 pengertian yang berlainan.. Lain orang , lain cara interpretasinya.. hurm... for ainie ia juga bergantung kepada satu2 situasi.. Sebab... perkataan yang betul menguatkan lagi makna sesuatu perkara itu berlaku.

Contohnya, dibuang, maksudnya , mengikut apa yang ainie pahamla kan, disingkirkan seseorang dr hidupnya.. Maksudnya orang itu mungkin disingkirkan dr keluarganya, atau pun mungkin seseorang itu disingkirkan daripada kumpulan kawan2nya.. dan lain2 lagi contoh yang menyokong maksud ini.

Maksudnya secara ringkas dia disingkirkan .. bukannya dia yang mahukan penyingkiran.. dan ainie pasti semua orang tidak mahu mengalami situasi ini, sebab UTAMA ia menyakitkan dan mengambil masa yang lama untuk sembuh...

Waima, membuang...membawa maksud yang bertentangan dengan dibuang... mungkin seseorang itu lebih selesa menyingkirkan dirinya daripada kelompok keluarga, kawan2 atau masyarakat. Kerana membuang diri mungkin lebih membahagiakan dan baik untuk dirinya.. (Depends on situation) Kalau memudaratkan, why not kita keluar kan. Untuk apa kita stay dalam kelompok yang saban hari menyakitkan hati kita. 

Come on... Life is too short too be waste... Kenapa nak seksa diri sendiri sedangkan kita mampu mengubah hidup kita untuk menjadi lebih bermakna, 

Firman Allah, 

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu (kelemahan, kehinaan, kemiskinan) sehingga mereka mengubah (kelemahan, kehinaan, kemiskinan) yang ada dalam diri mereka. Ar-Ra’d [13:11].


Salam kasih, 
Ainie.Humpis

No comments:

Post a Comment

RAMADHAN DI TAHUN 2020

Assalammualaikum semua....  after a long paused, hey , i'm back. Here is the story for my first post in year 2020.  Ramadhan di tahun 20...