Monday 13 January 2014

SunNah KekaSih ALLah : 5

Salam...


Hye dearies semua,

Jom, ainie nak kongsikan beberapa sunnah Nabi Muhammad S.A.W. Lets us start now, kalau dulu kita mungkin khilaf..ubah diri.. Jom...


Pertama , SENYUM.
Abdullah bin Al-Harist R.A menuturkan , " Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah S.A.W. " (Riwayat At-Tirmidzi)

*Jom, start now. Senyum, tak perlu kata apa2.



Pic: Credit to Google


Kedua, DAHULUKAN KANAN.
Daripada Aisyah, menurutnya " Rasullulah S.A.W lebih suka mendahulukan yang kanan dalam segala hal (perbuatan) seperti bersikat, berwuduk dan juga mandi. (Hadis Riwayat Muslim)



Yang ketiga , BERSILATURAHIM.

Rasulullah SAW bersabda: “Tahukah kamu tentang sesuatu yang paling cepat mendatangkan kebaikan ataupun keburukan? Sesuatu yang paling cepat mendatangkan kebaikan, adalah balasan (pahala) orang yang berbuat kebaikan dan menghubungkan tali silaturahmi, sedangkan yang paling cepat mendatangkan keburukan ialah balasan bagi orang yang berbuat jahat dan yang memutuskan persaudaraan.”   (Riwayat Ibnu Majah).


Jom, kita bersilaturahim.. Yang jauh , dekat2kan, yang dekat , rapat2kan.




Keempat, MEMBACA AL-QURAN, 
Menurut Ummu Salamah, Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasalam membaca al-Quran dengan sangat jelas kalimah demi kalimah. (Riwayat Tarmizi, Bukhari, Abu Daud dan Nasa’i)




Kelima, BERAMAL ,
Abu Hurairah r.a. meriwayatkan: “Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasalam melaksanakan solat hingga kedua-dua kaki Baginda bengkak. Beliau bertanya, “Mengapa engkau melakukan hal ini padahal engkau mengetahui bahawa Allah SWT telah mengampuni dosamu yang telah berlalu dan akan datang?” Baginda Shalallahu ‘alaihi wasalammenjawab, ‘Tidakkah aku menjadi hamba yang banyak bersyukur?’.” (Riwayat Tarmizi dan Ibnu Khuzaimah)



*All pictures credit to google. 



Jom, lets us practice all the sunnah. 



*Lots of Love, 
Ummi.Safiyya



No comments:

Post a Comment

RAMADHAN DI TAHUN 2020

Assalammualaikum semua....  after a long paused, hey , i'm back. Here is the story for my first post in year 2020.  Ramadhan di tahun 20...