Tuesday 12 November 2013

IstilAh DapAt Dan BerI

Salam,


hye dearies,


ngee, tajuk entri pada kali ini agak cliche kan... tapi sememangnya memberikan 1001 makna pada sesiapa yang memahami maksudnya. Memandang pada fizikal mungkin tak bermakna , tapi pada dasarnya... sepelaung pun belum tentu dapat mencapainya.

Memberi bukan sahaja dari segi barang, tapi juga kasih sayang, kejujuran, kesetiaan , kewangan...dan macam2 ke..an lagi.... Memberi kasih sayang, pasti dibalas kasih sayang dan mungkin juga belaian...kita berikan kejujuran dalam hubungan , in sha Allah, kejujuran pasangan yang kita dapat..begitu juga dengan yang lain2. Indahkan... Selalunya kita akan dapat lebih dari apa yang kita berikan pada seseorang tue.

Credit to Mr gooGle


Tara.... betul sesangat..sape setuju angkat tangan...hehehhe kita membina hidup kita dengan apa yang kita dapat. Dapat kasih sayang, kita bina hidup penuh dengan kasih sayang..hidup yang bahagia.. In Sha Allah. Kita dapat kereta, kita bina hidup kita menjadi lebih bermakna, kunjungi ibu bapa dan juga saudara mara, moga hidup yang kita bina lebih diberkati. Macam2 yang kita dapat untuk kita membina hidup kita..

Tapi.....

Kita selalu terlupa, kita membina kehidupan kita dengan apa yang kita berikan. Kita selalu mengharapkan dan berdoa agar Allah memberikan kita kehidupan yang lebih baik.. dapat itu, dapat ini.. Tapi kita lokek, kita lupa nak beri apa yang kita dapat, kita lupa nak share skit dengan keluarga kita, kita lupa bila kita dapat rezeki, kita beri sedikit pada orang lain dan  Allah akan balas berlipat kali ganda dengan ape yang kita berikan.

Pengalaman saya sendiri, (sorry bukan nak kata diri kerdil ini baik , tapi cuma ingin berkongsi betapa sweetnya Allah)... Kejadian berlaku di klinik, seorang adik kecil ingin membeli coklat berharga RM 2.00, tapi die tak de duit kecik, die hulur duit besar, mak cik kat kaunter tak de duit tukar, ak pun hulur dua hengget, tak pe la saya bayar kataku pada makcik di kaunter. Diorang buat muka pelik, aik, awak kenal ke budak2 nie, jawab saya tak. Tak pe saya bayar jugak. Diorang pun terima.

Budak yg dua orang td, senyum sampai ke telinga sambil mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga. Ya Allah, betapa gembiranya diorang, dan ak Ya Allah terasa hilang semua sakit, nikmatnya perasaan ini.. Walaupun cuma dua hengget, tp  ak yakin Allah balas dengan rasa aman yang teramat. Rasa sgt damai yang tak mungkin ak dapat beli dengan hanya bayar RM 2.00...

Inilah kehidupan.


Our Journey still Far, Its Just a BeginnIng.


*Lots Of LoVe,
Ainie.Humpis

No comments:

Post a Comment

RAMADHAN DI TAHUN 2020

Assalammualaikum semua....  after a long paused, hey , i'm back. Here is the story for my first post in year 2020.  Ramadhan di tahun 20...