Monday 7 September 2015

Owh ManuSia

Salam.

Hai semua, 

Ari nie nak kongsi skit pasal kita, yup kita. MANUSIA.

Bg ak tidaklah Allah menciptakan MANUSIA itu SIA-SIA, tp banyak hikmahnya. 
Dan apa yang ak alami sekarang, sesungguhnya mengajar ak untuk mendepani ujian2 yang datang asbab manusia. hurm.. Paham tak ?

Tulisan ak nie bukanlah nak membangga diri, membuka aib orang jauh sekali, cuma kita jadikan ia sebagai PEDOMAN, sebab selama kita hidup, kita mungkin LUPA.... 

Teringat plak kata Tun M, suatu ketika dahulu, 

MELAYU MUDAH LUPA, bg ak, ada banyak benarnya... 

Korang rasa ?

Hurm, jom kita selusuri ayat Allah S.W.T bawah nie, 


Surah At-tin/95:1-6

Kesempurnaan Penciptaan Manusia


وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ {1} وَطُورِ سِينِينَ {2} وَهَذَا الْبَلَدِ اْلأَمِينِ {3} لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنسَانَ فيِ أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ {4} ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ {5} إِلاَّالَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ {6}


Artinya: Demi (buah) Tin dan (buah) Zaitun 2 Dan demi bukit Sinai, 3. Dan demi kota (Mekah) Ini yang aman,4. Sesungguhnya kami Telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya .5. Kemudian kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya (neraka),6. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh; Maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putusnya.


Syarah


Dalam ayat-ayat ini Allah menyuruh manusia supaya benar-benar memperhatikan nikmat karunia Allah swt. Untuk menambah kekuatan iman dan tauhid kepada kebesaran dan kekuasaan Allah swt. Yang tiada tara bandingannya.

 
Kemudian dalam ayat-ayat ini Allah juga menyuruh kita memperhatikan buah yang kita makan untuk mengenal betapa besar nikmat karunia Allah swt. Dalam segala apa yang disediakan untuk kepentingan kebutuhan manusia, setelah menyebut makanan jasmani buah tin dan zaitun maka mengingatkan kepada wahyu yang diturunkan Allah di atas bukit Thur sina dan kota Mekkah yang keduanya merupakan perlengkapan hajat kebutuhan manusia sebagai makhluk yang terdiri, dari jasmani dan rohani.


Bila makanan jasmani sudah terpenuhi maka jangan lupa makanan rohani lebih penting bahkan lebih utama, sebab kepentingan jasmani dalam hidup sementara sedang kepentingan sedang kepentingan rohani untuk kehidupan yang kekal abadi selanjutnya. 

Karena itu Allah mengingatkan bahwa Allah telah menciptakan manusia dalam kejadian yang seindah-indahnya, cantik, tampan, dan gagah perkasa, tetapi kemudian terjerumus dalam lembah kehinaan yang serendah-rendahny, kecuali orang tetap beriman, patuh, taat, dan Islam menyerah kepada Allah maka merekalah yang akan tetap mulia bahkan mendapat tempat kedudukan di sisi Allah dengan segala pahala dan kesenangan, kepuasan, kenikmatan yang tidak terbatas. 

*Sumber FB Klipping Tafsir Hadis

Ayat Allah S.W.T yang sgt2 jelas pengertiannya mengenai sempurnanya penciptaan MANUSIA, dan bila mana MANUSIA itu melakukan maksiat, berbuat dosa, maka dia diletakkan serendah-rendahnya ke NERAKA. 

Allahu, semoga kita tidak menjadi golongan ini. 

Salam Kasih, 
Ainie.Humpis

No comments:

Post a Comment

RAMADHAN DI TAHUN 2020

Assalammualaikum semua....  after a long paused, hey , i'm back. Here is the story for my first post in year 2020.  Ramadhan di tahun 20...